Wat is onze beweegreden? Waar is het allemaal om te doen? In tijden van crisis of andere hectische periodes worden deze vragen wel eens naar de achtergrond geschoven. De focus ligt dan meer op praktische zaken als ‘hoe we het doen’ en ‘wat we doen’. De...
Als werkgever is het van belang om de coronamaatregelen goed op te volgen en duidelijk te communiceren. Zo bied je duidelijkheid aan je team. De meest recente maatregelen vind je op www.info-coronavirus.be Even samengevat: Maak een duidelijke vertaling van de (nieuwe) coronamaatregelen naar jouw werking Zorg...
Zorg voor een gedeelde verantwoordelijkheid in je team. Door je medewerkers maximaal te betrekken bij het bepalen van de koers, creëer je gedeelde verantwoordelijkheid, enerzijds, en meer betrokkenheid, draagkracht en motivatie, anderzijds. Al deze ingrediënten samen gaan hand in hand met een gevoel van mede-eigenaarschap en...
Communiceer vanuit waardering, niet vanuit problemen. Positivisme, gebaseerd op al bereikte doelen, geeft energie en zorgt voor groeikansen. Vraag dus niet “wat gaat er mis”, maar wel: Wat loopt al goed? Waar zijn we fier op? Waar willen we in groeien? … Wanneer je de focus legt...
[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern"][vc_column][vc_column_text] Word een ware Chief Listening Officer. Wie zijn gedachten en gevoelens kan uiten, voelt zicht beter in z’n vel. En Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Zorg daarom voor diverse kanalen voor input en feedback, bijvoorbeeld: een...
[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="grid" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern" el_class="yellowtext row-padding row-padding-bottom" z_index=""][vc_column][vc_column_text] Met deze gesprekstips hou je de vinger aan de pols. Welke vragen stel je, hoe stel je ze? Een handig overzicht van gesprekstips en -vaardigheden die je kan gebruiken als leidinggevende. Probeer geregeld...
Hoe blijf je aanwezig en bereikbaar, als leidinggevende? Drie tips: Opgesomd: Hou contact met je team, wees fysiek aanwezig. Moedig je team aan en geef regelmatig een compliment. Blijf leiding geven. Maar doe het verbindend en met begrip. Als leidinggevende stel je jezelf soms heel wat vragen....
Maak van medewerkers buddy's. Hoe je dat doet vatten we nog even voor je samen: We gaan samen door deze crisis. Vind je buddy collega. Bied elkaar een uitlaatklep en luisterend oor. Help elkaar waar nodig en indien mogelijk. Trek indien nodig aan de alarmbel. Hoe...
Hoe praat je met een collega als je merkt dat bovenstaande tips onvoldoende zijn? Bekijk de filmpjes en infographics van de eerste helper....